Sajnos, mára Magyarországon valamennyi teherszállító kötélpályát elbontották, pedig az 1950-1960-as években Magyarország első, vagy második”kötélpályás ország”-nak számított Európában. Ugyanis a teherszállító pályák hossza meghaladta az 1000 km-t. Velük együtt kihalt a tervező gárda, megsemmisült a gyártó bázis, a bányagép gyártással együtt.
A személyszállító pályáknak azonban lenne létjogosultsága, ha nem is sízés, de az idegenforgalom, illetve a tömegközlekedés problémáinak megoldására. Ha a Dél-Amerikai szegény országok “favelláiban” megéri ezeket megépíteni, akkor nem elveszett ötlet talán itthon sem. Az alábbiakban becsatolom néhány korábbi eszmefuttatásomat, nyugodtan bárki használhatja, továbbviheti az ötletet. Az már különös előny lenne mindannyiunknak, ha valahol egy-egy berendezés meg is valósulhatna.
A kötélpályás közlekedés előnyei
- A távolsághoz viszonyítva kevés építészeti elem szükséges
- Tetszőleges terepviszonyok, akadályok áthidalhatóak
- Sűrűn beépített területen is elhelyezhető, ahol más nyomvonalas létesítmény már nem fér el
- A hajtás egy ponton helyezkedik el, a jármű nem visz magával sem hajtó gépet, sem üzemanyagot
- Alternatív hajtás lehetséges, ( Ha a kőolaj, földgáz elfogyna, akár gőzgéppel is !)
- Egy hajtógép több járművet mozgat
- A nyomvonal mentén szinte zajtalan a haladása
- Karbantartása nem túl költséges, a karbantartandó, javítandó elemek pontszerűen helyezkednek el
- Biztonságos
- Gazdaságos
- Gyors és hatékony: nincs útkeresztezés, nincsenek jelzőlámpák
- Esztétikusan kialakítható, a táj képét alig befolyásolja
Alkalmazási lehetőségek Magyarországon
- Kompközlekedés, elsősorban személyforgalomra
- Olcsón megépíthető és üzemeltethető
- Vízállástól függetlenül működtethető
- Esetleges hajóforgalmat nem zavarja
- Kisebb távolságon akár emberi erővel is is mozgatható !
Javasolt építési területek:
Tisza, Bodrog, Körösök, és egyéb kisebb híd nélküli vízfolyások
áthidalása, hétvégi telkek, kiskertek, vagy tömegközlekedési vonalak
elérhetősége céljából
- Domboldalban levő szálláshelyek kiszolgálása kis siklóvasúttal
Idegenforgalmi attrakció
Fellendíti a már meglevő szolgáltatások iránti keresletet, attraktivitásával
szélesítve a kínálatot, növeli a látogatók helyben tartózkodási idejét
Javasolt építési területek:
Ezen területeken várhatóan rentábilisan megépíthető lenne
Tokaj –Kopasz hegy (már készült némi előzetes anyag)
Balatonfüred : Város-Tamás-hegy, Jókai kilátó (már készült tanulmányterv)
Tihany : Balaton-part-Apátság . Előny: közúti forgalom erősen korlátozható
lehetne , levegőtisztaság, környezetvédelem
Badacsony : Balaton part-Vulkáni magaslat
Pécs: Belváros pereme – Misina tető
Mártaháza-Kékestető Előny: közúti forgalom erősen korlátozható
lehetne , levegőtisztaság, környezetvédelem
Magas-Tax-Nagyhideghegy
Tatabánya: Város- Bányász emlékmű. A város nagyon kevés turisztikai
vonzerővel rendelkezik jelenleg
Budapest: Pesti oldali rakpart-Citadella : kiváló turisztikai attrakció
(Referencia: Koblenz (Németország) hasonló adottságokkal)