Néhány gondolat


   Sajnos, mára Magyarországon valamennyi teherszállító kötélpályát elbontották, pedig az 1950-1960-as években Magyarország első, vagy második”kötélpályás ország”-nak számított Európában. Ugyanis a teherszállító pályák hossza meghaladta az 1000 km-t. Velük együtt  kihalt  a tervező gárda, megsemmisült a gyártó bázis, a bányagép gyártással együtt.

   A személyszállító pályáknak azonban lenne létjogosultsága, ha nem is sízés, de az idegenforgalom, illetve a tömegközlekedés problémáinak megoldására. Ha a Dél-Amerikai szegény országok “favelláiban”  megéri ezeket megépíteni, akkor nem elveszett ötlet talán itthon sem. Az alábbiakban becsatolom néhány korábbi eszmefuttatásomat, nyugodtan bárki használhatja, továbbviheti az ötletet. Az már különös előny lenne mindannyiunknak, ha valahol egy-egy berendezés meg is valósulhatna.

A kötélpályás közlekedés előnyei

  • A távolsághoz viszonyítva kevés építészeti elem szükséges
  • Tetszőleges terepviszonyok, akadályok áthidalhatóak
  • Sűrűn beépített területen is elhelyezhető, ahol más nyomvonalas létesítmény már nem fér el
  • A hajtás egy ponton helyezkedik el, a jármű nem visz magával sem hajtó gépet, sem üzemanyagot
  • Alternatív hajtás lehetséges, ( Ha a kőolaj, földgáz elfogyna, akár gőzgéppel is !)
  • Egy hajtógép több járművet mozgat
  • A nyomvonal mentén szinte zajtalan a haladása
  • Karbantartása nem túl költséges, a karbantartandó, javítandó elemek pontszerűen helyezkednek el
  • Biztonságos
  • Gazdaságos
  • Gyors és hatékony: nincs útkeresztezés, nincsenek jelzőlámpák
  • Esztétikusan kialakítható, a táj képét alig befolyásolja

Alkalmazási lehetőségek Magyarországon

  • Kompközlekedés, elsősorban személyforgalomra

komp2       komp1

  • Olcsón megépíthető és üzemeltethető
  • Vízállástól függetlenül működtethető
  • Esetleges hajóforgalmat nem zavarja
  • Kisebb távolságon akár emberi erővel is is  mozgatható !

                   Javasolt építési területek:

                            Tisza, Bodrog, Körösök,   és egyéb kisebb híd nélküli vízfolyások

                           áthidalása,  hétvégi telkek, kiskertek, vagy tömegközlekedési vonalak

                           elérhetősége  céljából

  • Domboldalban levő szálláshelyek kiszolgálása kis siklóvasúttal

 

Idegenforgalmi attrakció

Fellendíti a már meglevő szolgáltatások iránti keresletet, attraktivitásával

           szélesítve  a kínálatot, növeli a látogatók helyben tartózkodási idejét

Javasolt építési területek:

            Ezen területeken várhatóan rentábilisan megépíthető lenne

            Tokaj –Kopasz hegy (már készült némi előzetes anyag)

              Balatonfüred : Város-Tamás-hegy, Jókai kilátó (már készült tanulmányterv)

              Tihany : Balaton-part-Apátság  . Előny: közúti forgalom erősen korlátozható

                             lehetne , levegőtisztaság, környezetvédelem

              Badacsony : Balaton part-Vulkáni magaslat

              Pécs:  Belváros pereme – Misina tető

              Mártaháza-Kékestető    Előny: közúti forgalom erősen korlátozható

                             lehetne , levegőtisztaság, környezetvédelem

              Magas-Tax-Nagyhideghegy

              Tatabánya:  Város- Bányász emlékmű.  A város nagyon kevés turisztikai

                              vonzerővel rendelkezik jelenleg

              Budapest: Pesti oldali rakpart-Citadella : kiváló turisztikai attrakció

            (Referencia: Koblenz (Németország) hasonló adottságokkal)

(A komp fotók a Reisch cég honlapjáról származnak)